Monday, October 17, 2011

Tolong sedekahkan Fatihah

13.10.11


Nenek di rumah masih tidur waktu aku hendak melawat adik di wad. Sesudah bersalam dengan ahli keluarga di Klang, aku terus pergi ke wad melawat adik di Hospital Ampuan Rahimah dan terus pulang ke Kajang selepas maghrib. Sampai di Kajang dalam pukul 11 malam. Waktu ingin bersiap untuk mandi, aku dapat pesanan ringkas dari ayah. 'Nenek dah meninggal dunia'. Innalillah hiwainnailaihi rajiun.

14.10.11


Pukul 11 pagi,aku dah berada di Klang semula. Aku sampai lewat. Arwah nenek dah selamat dikebumikan. Alhamdulillah dik aku yang di wad itu sudah boleh keluar dari wad. Sampai di rumah, aku lihat Atuk sedang terbaring. Sedara aku Fuad, bercerita Atuk pengsan ketika pulang dari kubur. Dan bila sedar, Atuk asyik menyebut 'Nenek tengah tidur'. Atuk masih terkejut dengan kehilangan Nenek.

     Aku baru selesai makan nasik bila mak sedara jerit memanggil aku. Diminta untuk mengangkat Atuk yang ingin mengambil wudhu' untuk sembahyang Zuhur. Sedang mengangkat, Atuk pandang tepat mata aku dan berkata 'Atuk nak sembahyang. Tu, nenek kau tengah tidur..' sambil tangannya tunjuk pada sebiji bantal yang di atasnya ada kain arwah. Aku hanya mengangguk dan menahan air mata.

     Selesai berwudhu', aku dan sedara mengangkat Atuk kembali ke dalam bilik. Aku bertanya kepada Atuk samaada ingin menggunakan kerusi untuk sembahyang, kerana keadaan Atuk yang lemah tidak menjamah makanan dari pagi dan baru sedar dari pengsan. Atuk jawab 'Takpela.. Aku gagahkan berdiri jugak. Biarla sampai jatuh atas nenek kau ni..'

     Sesudah Zuhur, Atuk termenung di atas sejadah. Atuk mula sedar nenek sudah tiada lagi disisinya dan menemani hari-harinya. Al-Fatihah....



p/s: Aku cuba kurangkan kesedihan ni. Aku cuba berlagak macam biasa. Tapi masih lagi marah-marah. Marah yang tak tahu pada siapa. Dan untuk melepaskan marah, aku banyak bergurau kasar minggu ni. Minta maaf ye kepada semua. Mintak tolong lagi sekali. Tolong sedekahkan al-Fatihah kepada Arwah Nenek ye. Terima kasih.

2 comments: