Saturday, June 16, 2012

Melayang-layang




Sepasang mata Syafiq terkebil kebil. Sudah 3 jam Syafiq cuba melelapkan mata tapi tak boleh-boleh. Sudah 3 jam dia merenung perkataan ‘jukong wuz ere 2004’ di atas papan katil. ‘ni mesti Abang Jukong punya kerja ni. Muda-muda dah bangang. Yang pegi conteng katil ni apasal’ fikir Syafiq menyalahkan Abang Marzuki yang dipanggil Jukong.

Fikiran Syafiq melayang jauh. Syafiq teringat nama kawan-kawannya yang lain. Ada yang dipanggil epam, atong malah ada juga yang dipanggil tempe. Tapi yang paling celaka ada yang dipanggil stim. Puncanya adalah gara-gara ketika di surau, kain yang dipakai oleh mamat itu kelihatan

‘PRANG!!’ bunyi bantal dari katil atas jatuh ke lantai. Kalau bantal jatuh memang bunyi dia ‘PRANG!!’. Ok lagi sekali, ‘PRANG!!’. Syafiq terkejut. Hampir-hampir jantungnya berhenti berdenyut. Firdaus yang tidur di katil tingkat atasnya itu memang terkenal dengan tidurnya yang lasak. Setelah mengutip bantal kawannya itu, dia baring semula dan cuba untuk lelap, tetapi..

Fikiran Syafiq melayang lebih jauh. Syafiq teringat kekasihnya ketika sekolah rendah dahulu. Putih kulitnya. Merdu suaranya. Sedap namanya. Tapi terputus hubungan ketika Syafiq menetap di asrama. Ya,asrama inilah. Apa khabar agaknya bekas kekasihnya itu. Sudah ada pengganti kah agaknya. Owh kekasihku,aku rindu padamu.

Fikiran Syafiq melayang semakin jauh. Syafiq layankan saja fikirannya itu. Ada yang suka berfikir di waktu sebelum tidur. Ada yang suka berfikir sambil membuang air besar. Setiap orang berlainan cara.
Tapi Syafiq dah tak boleh tahan lagi. Syafiq dah tak boleh blah. Celaka apa berfikir jauh-jauh pukul 5 ni. Esok ada exam pertengahan tahun.

Mata syafiq merenung perkataan ‘jukong wuz ere 2004’ di atas papan katil.

Ba Alip Ba Ya




2 comments:

  1. zaim unstable, sumpah gelak sial! hahaha

    ReplyDelete
  2. Time ni dia berjalan pun macam nak terjatuh. Hahaha

    ReplyDelete