Wednesday, January 19, 2011

Cameron Highland.. (Bile jalan kat situ nak jadi lurus?)

Baru2 ni aku g Cameron Highland (CH). Sebenarnye aku takut. Sebab time 10/10/2010 ade kemalangan ngeri kat CH. Ni pulak first time aku nak g CH. Hati aku memang diselubungi ketakutan. Tapi Alhamdulillah aku dah selamat tiba.

CH memang sejuk. Sejuk yang jenis tak agak2. Aku gerak dengan member2 aku. Ade assignment. Yang pergi adalah Imran, Suhaizat, Iman, Izzudin, Amir dan aku. Mase first day, kami lalu Tanah Rata. Cuaca pun suam2 kuku je.

Kami pun singgah makan kat foodcourt kat Tanah Rata. Sebelum makan mestilah basuh tangan. Kementerian pun dah buat lagu ~Nak makan basuhlah tangan. Pilih gerai yang bersih. Badan sihat otak cergas, Penyakit dapat disisih~ Kami pun beratur g sinki. Aku pulas kepala paip. Bapak sejuk air die. Aku syak ade orang isi ais dalam tangki air kedai tu. Lepas aku, Suhaizat lak basuh tangan, terus menggigil. Dasar tak mandi pagi.

Kesejukan CH ni jugak membuatkan aku berlari gaya pelik. First time aku berlari gaya ni. Berlari laju tp peha kepit sambil langkah kecik2. Dan arah larian aku adalah ke toilet. Benda ni berlaku dengan kerap. Majlis daerah perlu memperbanyak toilet awam. Ni cadangan aku. 

Selain membuatkan aku berlari gaya pelik, CH ni jugak membuatkan kami bersatu padu. Buktinya bila driver kami gatal tangan bukak aircond van malam2, kami berlima serentak menjerit 'Kepale otak kau!'


Ni gambar kabus kat CH. Mase second day, kami lepak kat atas bukit, sambil tengok pemandangan indah.
Angin sepoi2 bahasa. Unggas2 berterbangan mesra. Suasana damai. Masing2 khusyuk menghayati keindahan ciptaan Ilahi.
Tiba2, terdengar soalan yang memberangsangkan.

"Anak haram mane yang bakar hutan ni?"


p/s: Time balik, kami tinggal berlima. Harap2 Jabatan Bomba dan Penyelamat Cameron Highland jumpe kawan kami kat kaki bukit tu.

4 comments:

  1. hahaha..nice one la bro..
    btw, korang buat ape kat atas tu?

    ReplyDelete
  2. Kitorang saje merayau rayau bazir minyak. maklum la, minyak kat malaysia antara yang paling murah kat asia tenggara. gmbr strawberry choc ade,tp x sopan,sebab tengah kunyah strawberry sambil berjalan. hehe

    ReplyDelete