Friday, August 12, 2011

Cerita Ibu

Cerita ibu, semasa ibu bersekolah rendah, ibu pernah tinggal berseorangan di kampung. Sedang ibu tidur,ibu terdengar derap-derap kaki di tingkat atas. Seperti bunyi orang berlari,cerita ibu lagi. Ibu bangun dari pembaringan, ingin melihat apa di tingkat atas. Ibu bercerita, semasa ibu di tangga hendak menuju ke tingkat atas, ibu terlihat seekor toyol berlari-lari bermain dan mengejar seekor rama-rama. Cerita ibu berakhir di situ.


*****


Waktu aku tingkatan dua di asrama pada bulan puasa.

Minggu tu aku tak balik rumah. Ramai budak yang balik. Asrama sunyi. Aku dengan kawan-kawan tidur awal sebab nak bangun sahur. Lagi pun kalau tengah tidur, senior-senior takde datang kacau suruh urut badan atau basuh baju. 

Dalam pukul 2, aku terdengar orang berjalan dekat koridor luar bilik. Bunyik tapak kaki tu memang jelas. Aku bukak mata sikit-sikit. Kat luar gelap. Semua kat bilik tengah tidur. Aku tutup mata balik. Peluh kat badan dah start keluar.

Dah setengah jam, bunyik tu ada lagi. Setengah jam jugak aku tahan kencing. Aku teringat cerita mak aku dulu. (cerita kat atas) Berani dia pergi tengok bunyi tu datang dari mana. Aku pun tiba-tiba nak cuba tengok. Kalau balik nanti boleh aku cerita jugak aku nampak toyol main kejar-kejar dengan semut. Pikir aku masa tu.

Aku bangun. Slow-slow pergi dengan pintu. Perlahan-lahan aku intai dari pintu yang terbukak. Takde ape. Tapi bunyi tu dekat betul. Aku amati betul-betul. Aku pandang Azwan yang tengah tidur. Rasa nak karate tengkuk Azwan ni pun ada. Apasal tidur sambil gigit gigi keluar bunyi selipar?



Aku terus pergi kencing dengan megah.

2 comments: