Thursday, April 28, 2011

Keusahawanan

Aku baru belajar subjek keusahawanan. Biar aku kongsi sikit ape aku belajar sume dekat kalian.Dalam bisnes, ade 4 cabang penting bagi menjayakan sesebuah perniagaan. Pengurusan, pemasaran, operasi, dan kewangan.

Pengurusan
Memerlukan kepimpinan yang bagus. Pengurusan ni kene pikir macam mana nak jalankan syarikat. Macam kene pikir bilangan pekerja, jumlah gaji, dan.. dan.. sebagainye.

Pemasaran
Kena promosikan produk. Contohnya mengambil artis sebagai duta syarikat. Contohnye lagi, kat mane kite nak pasarkan. Sasaran pembeli kite, berapa peratus pasaran kite dalam pasaran pengguna, jual kat mane, dan benda2 lain.

Operasi
Aku tak ingat.

Kewangan
Menguruskan akaun syarikat, wang keluar dan wang masuk, menentukan jenis harga yang ingin ditetapkan seperti berdasarkan kos, berdasarkan persepsi pengguna, atau berdasarkan harga pesaing dalam pasaran.

Benda sekarang kalau aku beli pen harga 80sen, aku bagi seringgit dapat baki dua bijik gula-gula, ni meniaga style ape ni..

No comments:

Post a Comment